Helenium (Zonnekruid)
Leren bijenhouden in overeenstemming met de natuur van de Bij.

Zwermen

LAAT DE BIJEN ZWERMEN EN VERWELKOM ZE!

In de regel zijn de maanden Mei en Juni de zogenaamde zwerm maanden.   Een bijenzwerm is eigenlijk een nieuw bijenvolk.  Je hebt grote en kleine zwermen. Bij het zwermen verlaat ongeveer de helft van de bijen, bestaande uit een koningin, vele duizenden werkbijen en enkele darren, de bijenkast of korf.  Zwermen kunnen op allerlei plekken gaan hangen. Hoog en laag. Ze kunnen ook weer verder trekken op zoek naar geschikte woongelegenheid. Zwermen zijn over het algemeen zeer zachtaardig.  Tenzij ze ernstige honger krijgen of  lastig gevallen zijn/worden.

Voor de gezondheid van de bijen is het belangrijk om te kunnen zwermen! Vele imkers proberen het zwermen te voorkomen ivm de zogenaamde hinder die de bijen zouden veroorzaken. Zwermen is echter zeer gezond voor de bijen zelf.

Help de bijen en meld het ons wanneer u een bijenzwerm ziet hangen. Wij (of een collega imker) komen hem dan scheppen (vangen) en kunnen hem dan in een bijenkast doen en goed verzorgen.

Een bijenzwerm is doorgaans ten dode opgeschreven in de vrije natuur. Alleen als ze een zeer beschutte plek vinden zoals een holle boom, spouwmuur of schoorsteen en voldoende stuifmeel en nectar, maken ze een kans om te overleven.

Bel ons dan aub!

06-42133257   Jos Willemse
0343-512477  Marian van den Berg
 06-53378755  Fiona Geraets

Filmpje van 6 minuten. Zo kun je een zwerm in een bijenkast (top-bar-hive) naar binnen laten lopen: met Heidi Hermann:

 http://www.youtube.com/watch?v=2iem1D-xPNY

 

Filmpje van 3 minuten waarbij een zwerm geschept wordt: (met Heidi Hermann)

 

De zwerm is geland en tot rust gekomen in een klein bijen trosje.
bijenzwerm
De bijen-tros volgt de contouren van de tak.
bijenzwerm in een wat breedere tros vorm.
Van dichtbij gefotografeerd een bijen trosje.
 
Stichting De Bijentuin

Welkom bij De Bijentuin. U kunt zich aanmelden voor de nieuwsbrief als u op de hoogte gehouden wilt worden van onze activiteiten.

Zwermen ophalen?

Bel ons voor het weghalen van zwermen:

06-42133257 Jos Willemse
0343-512477 Marian v.d. Berg
06-53378755 Fiona Geraets